Korte geschiedenis


Korte geschiedenis van de Citroën HY

Het begon allemaal midden jaren dertig toen de studieafdeling van Citroën ging inventariseren wat de automobiel behoefte van de middenstand was. Het eerste prototype, toen nog TUB geheten, werd in het najaar van 1937 aan de directie gepresenteerd.

1947

Op de Parijse Salon de l’Automobile van 1947 presenteert Citroen het type H, een Camionnette met een laadvermogen van 1.200 kilo of 850 kilo, en uitgerust met een 6 Volt installatie De topsnelheid zal onder ideale omstandig heden 88 kilometer per uur bedragen. Door de recht­hoekige vorm van de carrosserie is een maximaal aantal kubieke meters beschik­baar. Aan de trottoirzijde is een schuif­deur voorzien. Aan de achterzijde is het op gedeeld in drie delen: een brede klep en twee kleine deurtjes. Het nuttig volume van de laad ruimte bedraagt 7,6 kubieke meter en de draaistraal is 6 meter. Deze Citroën zal bijzonder aantrekkelijk blijken voor kruideniers en slagers die hun klanten op het platteland hebben, zoals dat na de oorlog gebruikelijk is gewor­den.

In 1954 krijgt de H voor het eerst in zijn carrière een behoorlijk aantal lampen aan de achterzijde. Een nieuwe nummerplaatverlichting, twee rode achter­lichtjes, een oranje remlicht aan de linkerzijde en twee parkeerlichtjes.

1957

Vanaf 1957 is een speciale versie voor het transport van vee te koop de bâtière , die en gros wordt gemaakt door Heuliez. Naar keuze is hij te vullen met twee volwassen koeien, acht kalveren, tien varkens of dertig schapen. Het is ook rond deze tijd dat de Parijse politie de HY als arres­tanten bus, de zogenaamde panier à salade (‘sla mandje’), gaat gebruiken.

Om aan de steeds toenemende vraag van versies-op-maat te voldoen, ontwikkelt Citroën in de zestiger jaren de mogelijkheid de auto door carrosseriebouwers te laten verlengen en verhogen. Tussen de assen maximaal 1 m20, achter de achteras nog eens 60 centi­meter en mocht u de hoogte in willen: ook daar is nog 30 centimeter te winnen. In het meest extreme geval wordt het laadvolume bijna zestien kubieke meter.

Vanaf februari 1964 vervalt de dubbele voorruit en krijgt de H een nieuwe Double Chevron op de neus.

Eind 1966 komt een 1,9 liter benzinemotor op de markt onder de naam H 78.

Ook wordt de HX en HW geïntroduceerd, speciale versies bestemd voor opbouw.

1969

Om veiligheidsredenen besluiten de Nederlandse en Belgische regeringen eind jaren 60 dat het gevaarlijk is om deuren te hebben die tegen de rijrichting openen. Om de Nederlandse markt niet te verliezen ontwikkelt Citroën aan de voorzijde scharnierende deuren die speciaal in deze landen -en later ook Zwitserland- gemonteerd zullen worden. Voor de overige markten zal de HY tot aan het eind worden uitgerust met de oorspronkelijke, ‘verkeerd openende’ deuren.

1981

En dan op 14 december 1981 rolt de laatste HY van de band. In een periode van een kleine 35 jaar zijn er op de kop af 473.289 exemplaren gefabriceerd”. Het einde van een tijdperk.

De Citroen HY vereniging Le Camion

In 1990 werd de Citroën HY‑vereniging “Le Camion” opgericht. Inmiddels heeft Le Camion een stabiel ledenbestand van ± 270 leden, waarmee het de grootse HY vereniging ter wereld is.

Het doel van onze vereniging is om dit type auto zo lang mogelijk op de weg te houden.

Dat doel proberen we te bereiken door op drie fronten activiteiten te ontplooien

Meetingen

Door het organiseren van meetingen, versterken wij de sociale kant van het bezitten van een HY. Voordeel daarbij is dat bijna alle HY-ers hun auto gebruiken als kampeerauto.

Het is daarom makkelijk om meerdaagse meetings te organiseren Zulke treffens worden een keer of vier per jaar georganiseerd.

Tijdens de meetings worden gezelligheids­activiteiten georganiseerd, ook voor de kinderen, terwijl over technische kwesties ideeën kunnen worden uitgewisseld.

Informatie

De afgelopen jaren zijn we als vereniging heel druk bezig geweest om de informatie die er over deze wagen is, openbaar en inzichtelijk te maken. Inmiddels hebben we een uitgebreide bibliotheek met daarin meer dan 200 boeken, folders, brochures en artikelen. Deze info is voor leden beschikbaar.

Voor de periodieke informatie naar onze leden hebben wij twee kanalen:

    • Ons verenigingsblad genaamd “Camion” verschijnt dat 4x per jaar, met daarin interessante en actuele zaken
    • Berichtgeving via onze site:
      WWW.LE-CAMION.NL en een periodieke nieuwsbrief via e-mail

Wetgeving

Het rijden in een oldtimer wordt steeds meer aan regels en beperkingen gebonden. Ons schrikbeeld is dat onze leden straks nog wel een HY hebben, maar er niet meer mee kunnen rijden. Daarom is onze vereniging actief lid van de FEHAC. Dit is een overkoepelende federatie met goede contacten in Den Haag en Brussel.

Zij zitten aan tafel met de beleidsmakers en beheren daar de belangen van alle oldtimers en hun eigenaren.

Citroën HY vereniging

Le Camion