Hoe oud is die bus van jullie nu eigenlijk?
Krijgt u deze vraag ook steeds vaker als u ergens staat en u gaat vol enthousiasme vertellen over uw bus. Mooi hé, om dan te kunnen zeggen: ”Nou die van mij is uit 19….
Ook als vereniging krijgen we regelmatig de vraag hoe oud de wagens van de leden zijn. Graag zouden wij dan ook trots kunnen zeggen dat we zo en zoveel wagens van voor 19.. hebben. Alleen kunnen we dat niet, want van veel wagens weten we het bouwjaar niet
Daarom hebben we samen met de ledenadministratie de volgende truc bedacht. Met ingang van heden drukken we de komende keren op de adresstikker van het boekje het bouwjaar af zoals dat in ons bestand staat. Als we geen bouwjaar weten wordt er XXXX gedrukt.
De vraag is simpel: wilt u het bouwjaar op de adresstikker controleren en correcties doorbellen aan de administratie of de sticker met de gewijzigde gegevens te sturen naar de ledenadministratie. Bedankt!
Oh ja nog een ding. Het gaat ons om het echte bouwjaar.
Let dus even op wanneer uw bus is herkeurd en daardoor een nieuw kenteken heeft gekregen. Dan is het bouwjaar anders dan de datum afgifte kenteken.
In het bijgaande staatje ziet u in de eerste kolom de bouwjaren,
- De tweede kolom bevat het aantal auto’s van het bouwjaar van de kolom er voor.
- De derde kolom is de optelling van het aantal auto’s tot en met dat bouwjaar,
- de vierde kolom is de ouderdom van de auto’s in jaren.
- In de vijfde kolom staat het percentage auto’s van het bouwjaar in de eerste kolom (t.o.v. het totaal).
- De zesde kolom is het totaal percentage auto’s t/m dat bouwjaar (t.o.v het totaal van).
Het aantal auto’s waarvan het bouwjaar bekend (249) is vormt het totaal. Er zijn nog 43 auto’s waarvan het bouwjaar nog niet bekend is.(opm. Miranda Vos): Verder is er nog één H bekend met bouwjaar 1952!!, maar vorige de eigenaar is geen lid van onze vereniging, wie de bus inmiddels in bezit heeft is onbekend.
Bouwjaar | Aantal | Aantal t/m bouwjaar |
Ouderdom | % bouwjaar | % Cummulatief t/m bouwjaar |
(stand 2010) |
1953 | 1 | 1 | 57 | 0,5 | 0 | |
1955 | 2 | 3 | 55 | 1,0 | 1 | |
1956 | 1 | 4 | 54 | 0,5 | 2 | |
1957 | 2 | 6 | 53 | 1,0 | 3 | |
1961 | 1 | 7 | 49 | 0,5 | 3 | |
1962 | 1 | 8 | 48 | 0,5 | 4 | |
1963 | 2 | 10 | 47 | 1,0 | 5 | |
1964 | 3 | 13 | 46 | 1,5 | 6 | |
1965 | 1 | 14 | 45 | 0,5 | 7 | |
1966 | 3 | 17 | 44 | 1,5 | 8 | |
1967 | 16 | 33 | 43 | 7,8 | 16 | |
1968 | 3 | 36 | 42 | 1,5 | 17 | |
1969 | 5 | 41 | 41 | 2,4 | 20 | |
1970 | 16 | 57 | 40 | 7,8 | 28 | |
1971 | 16 | 73 | 39 | 7,8 | 35 | |
1972 | 12 | 85 | 38 | 5,8 | 41 | |
1973 | 20 | 105 | 37 | 9,7 | 51 | |
1974 | 22 | 127 | 36 | 10,7 | 62 | |
1975 | 14 | 141 | 35 | 6,8 | 68 | Oldtimer |
1976 | 15 | 156 | 34 | 7,3 | 76 | |
1977 | 12 | 168 | 33 | 5,8 | 82 | |
1978 | 18 | 186 | 32 | 8,7 | 90 | |
1979 | 6 | 192 | 31 | 2,9 | 93 | |
1980 | 9 | 201 | 30 | 4,4 | 98 | |
1981 | 3 | 204 | 29 | 1,5 | 99 | |
1982 | 2 | 206 | 28 | 1,0 | 100 | Klassieker |
206 | ||||||
Onbekend | 43 | 43 |